איך מוסרים הודעת ביטול עסקה בגין אי-אספקת מוצר?
יש שתי אפשרויות של הודעת ביטול: הודעה על ביטול העסקה לאלתר או ביטול לאחר התראה. איך נדע מהי ההודעה הנכונה בנסיבות? נשאל מהו סוג ההפרה – קרי, האם מדובר בהפרה "רגילה" או הפרה "יסודית":
הפרה "רגילה" = מעשה או מחדל שהוא בניגוד לחוזה הרכישה (סעיף 1(א) לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970). אם זה המצב, הצרכן מחויב לאפשר לעוסק לתקן את ההפרה ולהתריע בפניו שאם המחדל/מעשה לא יתוקנו תוך זמן סביר, החוזה יהיה מבוטל. אם העוסק לא תיקן את ההפרה או סוכם על מתווה אחר בתוך פרק הזמן שניתן כאמור, הצרכן רשאי לבטל את ההסכם.
הפרה יסודית = אחד משניים: (1) הפרה שנקבע בהסכם בין הצדדים שתיחשב כהפרה יסודית; או (אם ההסכם שותק בעניין זה) – (2) הפרה שאדם סביר לא היה מתקשר בחוזה לכתחילה אם היה רואה מראש את ההפרה ותוצאותיה (סעיף 6 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970).
לדוגמה: אם אדם הזמין לילדיו בגדים וההזמנה מתעכבת בכמה ימים, כנראה שלא נראה בזה הפרה יסודית. אבל אם בעל חברת-אבטחה שלא סופקו לו מדים ובהתאם הוא מנוע מלהפעיל את העסק כראוי, סובל מהפרה יסודית.
בהפרה יסודית, הצרכן יכול לבטל את החוזה מבלי ליתן לעוסק התראה מראש (סעיף 7 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970). כלומר, הצרכן לא צריך לתת לעוסק זמן לתקן את העוול שאם לא כן העסקה תבוטל. הוא רשאי להודיע לו שהעסקה מבוטלת לאלתר ותחת זאת לדרוש את הסעד הרצוי.
שימו לב! את הודעת הביטול הסופי צריך למסור בתוך פרק הזמן הקבוע לכך בחוק ובתקנות, לפי סוג העסקה אותה מבקשים לבטל.