מתי חייבים לשלוח מכתב התראה?
למעט מקרים ספציפיים, אינכם חייבים לשלוח מכתב התראה אלא זהו נוהג רווח שהתפתח עם השנים. עם זאת, בתי-המשפט נוטים להתייחס בחיוב יתר לתובע אשר ניסה ליישב את הסכסוך בדרכים אלטרנטיביות. ובאותה תורה, נוטים להתייחס בשלילה לנתבע שהתעלם ממכתב התראה או השיב באופן שמלבה את הלהבות.
אלא שכשמדובר בהפרות צרכניות מסוימות, החוק קובע רשימת מקרים בהם ישנה חובה לשלוח דרישה בכתב כדי לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק; ומכתב התראה כמוהו כדרישה בכתב. נסביר:
חוק הגנת הצרכן קובע רשימת מקרים בהם צרכן רשאי להגיש תביעה לפיצויים ללא הוכחת נזק ("פיצויים לדוגמה"), עד סך 10,000 ₪; ובמקרים של הפרה חוזרת, עד סך 50,000 ₪. (הסכומים מעודכנים לשנת 2023)
פיצוי ללא הוכחת נזק מאפשר לתבוע על עצם ההפרה; גם אם היא לא הסבה שום נזק. המחוקק קבע מנגנון זה, ככלי לריסון בתי-עסק מלבצע הפרות צרכניות "קטנות", תחת מחשבה שלצרכנים יהיה קשה להוכיח שנגרם להם נזק מההפרה ולכן הם לא יתבעו.
לפי סעיף 31א(ב) לחוק הגנת הצרכן יש רשימת מקרים בהם לא ניתן לדרוש פיצויים ללא הוכחת נזק, מבלי שקודם נשלחה לבית-העסק המפר בקשה בכתב לקבל פיצוי. לענייננו, "בקשה בכתב" היא כמובן גם מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים.
חשוב לשים לב: ניתן לדרוש פיצויים גם מבלי לשלוח התראה, פשוט הם לא יהיו "פיצויים ללא הוכחת נזק". כלומר, לא יינתן "פטור" מלהוכיח שההפרה הצרכנית גרמה נזק.