שאלות תשובות.

שאלות תשובות- לא בטוחים מאיפה להתחיל? ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר. דף זה ימשיך להתעדכן לאורך הזמן, אך בכל מקרה ניתן למצוא מידע יותר מקיף ומעמיק בעמוד המאמרים שלנו.

האם ניתן להגיש תביעה שיכולה להיות תביעה קטנה בהליך אזרחי "רגיל" ולא כתביעה קטנה?

כן, ניתן להגיש תביעה קטנה בהליך אזרחי. לעניין היתרונות והחסרונות בהגשת תביעה קטנה לעומת תביעה בהליך אזרחי "רגיל". קראו עוד במאמר הגשת תביעה קטנה – כל מה שצריך לדעת.

האם ניתן להגיש תביעה קטנה נגד המדינה או זרועותיה (למשל: המשטרה, רשות עירונית וכיו"ב)?

כן. (למשל, במקרה של נזק גוף/רכב שנגרם בגלל מפגע על הדרך; תביעה נגד משטרת ישראל בשל כליאת שווא; ועוד). יחד עם זאת, יש לשים לב שבמקרים מסוימים בית-המשפט לתביעות קטנות אינו מוסמך לדון בתביעה קטנה נגד המדינה והסמכות מוקנית לבתי-משפט ייחודיים.

מקרים לדוגמה בהם בית-המשפט לתביעות קטנות אינו מוסמך לדון בתביעה קטנה נגד המדינה: תביעה בסכום גבוה מהסכום המוקנה לבתי-המשפט לתביעות קטנות; תביעת דיני עבודה לפי חוק בית הדין לעבודה, התשכ"ט-1969; תביעה בנושאים שהסמכות לדון בהם מוקנית לבית-המשפט לתובענות מנהליות במסגרת עתירה/תובענה מנהלית לפי חוק בתי משפט לענינים מינהליים, תש"ס-2000 (למשל: רישוי עסקים; איכות הסביבה; חופש מידע; החלטות של וועדת תכנון ובנייה; ועוד).

הגיע הדיון; איך להתנהג? מה ללבוש? מה להגיד?

קודם כול, לקחת נשימה עמוקה. אחרי שלקחנו:

להגיע בלבוש מכובד (לא מכנס קצר וכפכפים). להצטייד בתעודה מזהה (לכניסה), בעותק קשיח של כתב התביעה על נספחיו וכמובן להגיע לפחות רבע-שעה לפני השעה שנקבעה לדיון; תשתו קפה בקפיטריה, תרחרחו את האולם, תספגו את האווירה ותפיגו את המתח.

מהרגע שנכנסים לאולם (ורצוי גם כדרך-חיים), מתנהגים ופונים בכבוד לכול הנוכחים; מהנתבע, עובר-דרך הקלדנית ועד לשופט/ת. ההנחה שמי שצועק צודק, לא תופסת בבתי-משפט.

מה צריך לצרף לכתב התביעה הקטנה?

יש לצרף לכתב התביעה הקטנה את כול המסמכים שתומכים בטענות התובע ושעליהם הוא ירצה להסתמך בתביעתו. אם למשל מגישים תביעה קטנה בגין הפרת הסכם שכירות, הגיוני לצרף את העתק ההסכם החתום וכן כל מסמך שמבסס את ההפרה הנטענת (כמו למשל: הודעות טקסט, צ'ק שחולל בהעדר כיסוי, הקלטת שיחה וכו').

דינו חתיך. האם הוא פנוי?

דינו מעדיף לשמור על פרטיות בעניין. אבל תמיד אפשר לנסות 😉

סיימתי להכין תביעה קטנה. מה עכשיו?

איך מגישים תביעה קטנה? ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על המשך התהליך- הגשת תביעה קטנה.

מוסדות חינוך והשכלה גבוהה

זהו תיקון שנכנס לתוקף בספטמבר 2018. לפיו, העישון אסור בכל מקום במוסד חינוך, מוסד להשכלה גבוהה או לחינוך על-תיכוני שתלמידיו מעל 18 (לרבות החצר ומגורי תלמידים), גן/מעון/בית ילדים (לרבות החצר). איסור העישון כולל את שטח המקום וכן עוד טווח נוסף של 10 מטרים מהכניסה או היציאה (חוץ מבית מגורים שנמצא בטווח זה). מגבלת טווח ה-10 מטרים אינה חלה על גן שעשועים.

במוסד להשכלה גבוהה או לחינוך על-תיכוני שתלמידיו מעל גיל 18, הנהלת המוסד יכולה להקצות חדר נפרד (שאינו חדרי עבודה של הנהלה או סגל). זאת, ובלבד שהחדר מאוורר והדבר לא גורם מטרד בחלקים אחרים של המקום.

עסקת רוכלות (עסקה שנעשתה במקום שאינו בית-העסק)

עסקת רוכלות היא עסקה בה העוסק הציע הצעות לביצוע העסקה ללא הזמנה של הצרכן. זאת, בכול מקום שאינו בית עסק של העוסק או של מי מטעמו. בין היתר אם העוסק הגיע למקום מגוריו של הצרכן; מקום שירותו הצבאי; עבודתו; לימודיו; או לקרבת מקומות אלו. לדוגמה: אם העוסק הרים יריד מכירות בבסיס צבאי והצרכן ביצע בו עסקה, זוהי עסקת רוכלות. שכן, הצרכן לא הזמין אותו והעסקה נעשתה בסביבתו.

הצרכן רשאי לבטל את ההסכם בהתאם לסוג עסקת הרוכלות (נכס או שירות):

עסקת רוכלות למכר נכס: יש זכות ביטול מיום עשיית ההסכם ועד 14 ימים מיום מסירת הנכס או מיום קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר.

עסקת רוכלות למכירת שירות: יש זכות ביטול תוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם או מיום קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר. בעסקה מתמשכת, זכות הביטול קיימת כאמור בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו. בעסקת חד-פעמית, זכות הביטול קיימת כול עוד לא הוחל במתן השירות.

במקרה של ביטול עסקת רוכלות, העוסק ישיב לצרכן את מלוא התמורה ששילם. אם מדובר בנכס, הצרכן ישיב לעוסק את הנכס. אם מדובר בעסקה מתמשכת למתן שירות והשירות החל, הצרכן ישלם את התמורה היחסית בעד השירות שניתן לו וישיב לעוסק טובין שקיבל לצורך מתן השירות (ככול שקיבל).

לשים לב! עוסק שהתקין טובין בבית הצרכן לצורך מתן שירות לפי ההסכם, יהיה רשאי לגבות תשלום עבור הוצאות ההתקנה, בסכום שלא יעלה על 100 ₪. וכמובן, לעוסק יש זכות לתבוע בנוסף נזקים – ככול שישנם – בשל ירידת ערך של הנכס שביסוד העסקה. בנוסף, נזכיר שלא ניתן לבטל עסקת רוכלות לגבי טובין פסידים.

מוצרים שנרכשו בבית-העסק
  1. ריהוט שהורכב בבית-הצרכן;
  2. טובין שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על-פי מידות או דרישות מיוחדות;
  3. טובין שעל-פי דין אין להחזירם;
  4. מוצרי-מזון;
  5. תרופות ותוספי תזונה;
  6. טובין פסידים – מוצרים שמרגע שסופקו ללקוח, לא ניתן להשתמש בהם שוב או לספק לאחר או מוצרים שעד שיוחזרו לעוסק ערכם ירד (או יתקלקלו);
  7. מידע כהגדרתו בחוק המחשבים ("נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, למעט תוכנה, המובעים בשפה קריאת מחשב, והמאוחסנים במחשב או באמצעי אחסון אחר, ובלבד שהנתונים, הסימנים, המושגים או ההוראות אינם מיועדים לשימוש במחשב עזר בלבד");
  8. טובין שניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית (כמו ספרים);
  9. הלבשה תחתונה, לרבות בגדי-ים;
  10. גז פחממני מעובה (בלון או צובר גז);
  11. תכשיט שמחירו גבוה מ-3,000 ₪, למעט שעונים;
  12. שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי שמתבצעים במלואם מחוץ לישראל;
  13. כשהצרכן ביקש לספק לו מוצר במועד מאוחר מ-6 חודשים ממועד העסקה, העסקה לא ניתנת לביטול לאחר אספקת המוצרים.
  14. עסקאות שתמורתן שולמה באמצעות תווי-קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען.
  15. כלי אוכל לא ארוזים.
1 7 8 9

תפריט נגישות