שאלות תשובות- לא בטוחים מאיפה להתחיל? ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר. דף זה ימשיך להתעדכן לאורך הזמן, אך בכל מקרה ניתן למצוא מידע יותר מקיף ומעמיק בעמוד המאמרים שלנו.
בקצרה לא. ניתן להגיש תביעה שכנגד בבית-משפט לתביעות קטנות עד גובה תקרת מגבלת-הסכום (37,700 ₪, נכון לינואר 2023), ולתבוע את העודף בתביעה נוספת בבית-משפט לתביעות קטנות או בית-משפט אחר.
הערה: מאחר שתאגיד לא יכול להגיש תביעה עצמאית בבית-משפט לתביעות קטנות (אלא רק תביעה שכנגד), את עודף תביעתו הוא יוכל לתבוע בתביעה נפרדת רק בבית-משפט "רגיל" ולא בבית-משפט לתביעות קטנות.
כתב התביעה יהיה זמין לצפייה רק לאחר התשלום ואישור חברת האשראי כי התשלום הועבר בהצלחה. עם זאת, תשובות המשתמש לשאלון תהיינה זמינות לצפייה ועריכה לפני התשלום. כתב התביעה יחולל כמסמך Word ולאחר הורדתו למחשב, ניתן לעריכה חופשית.
כן, ניתן לבטל תביעה קטנה שהוגשה. בעבור זה יש להגיש בקשה בכתב ובה פירוט הנימוקים לכך. יש לקחת בחשבון שככול שההליך מצוי בשלב מתקדם יותר, על הנימוקים להיות יותר כבדי-משקל ובאופן שיטה את הכף לטובת ביטול התביעה.
ואלו התנאים לביטול עסקה שכזו בכפוף לתשלום דמי-ביטול:
- שווי העסקה מעל 50 ₪;
- הביטול נעשה לפחות 14 ימי-עסקים לפני מועד תחילת השירות
- בשירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי: השירותים מתבצעים במלואם בישראל;
- בחוגים וקורסים: אין ביטול במבחן פסיכומטרי.
שמו המלא הוא בית-משפט השלום ביושבו כבית-משפט לתביעות קטנות. בית המשפט לתביעות קטנות הוקם במטרה להקנות לאנשים פרטיים בישראל כלי לבירור סכסוכים "קטנים" בהליך יעיל, מהיר וזול יותר מאשר בבית-משפט שלום "רגיל" (כלומר, מאשר בבית-משפט שלום שאינו דן בתיק כבית-משפט לתביעות קטנות).
איך אני פונה לשופט? ליושב/ת בדין יש לפנות בגינון "כבודו/ה" ו/או "אדוני/גברתי" ובגוף שלישי. לדוגמה: אם אנו רוצים להזכיר לשופט שהוא נתן הוראות מסוימות באיזו החלטה שיפוטית, לא נאמר לו "אתה נתת הוראות […]" אלא "אדוני נתן הוראות […]". כשהשופט/ת פונה אליך או להיפך, יש לדבר בעמידה, בלשון מכבדת ובנועם (לא צריך לדבר בשפה גבוהה שמרגישה זרה לנו).
עקרונית, לא. פקיד בית-המשפט הוא שצריך לפעול למסירת כתב התביעה וההזמנה לדין לנתבע/ת (וגם לתובע/ת). יחד עם זאת, אסור לתובע/ת להישאר אדיש/ה: אם פקיד בית-המשפט לא המציא לנתבע/ת את כתב התביעה 60 ימים לפני מועד הדיון שנקבע, על התובע/ת להמציא את כתב התביעה לנתבע/ת, לפחות 40 ימים לפני מועד הדיון שנקבע.
מהי הפרה צרכנית (הפרות צרכניות) ואילו הפרות צרכניות מחייבות לשלוח מכתב התראה כתנאי להגשת תביעה בגין פיצויים וללא הוכחת נזק?
- הצרכן ביקש להשיב מוצר (שלא עקב פגם) בהתאם למדיניות החזרת הטובין, והעוסק סירב להשיב את מלוא התמורה ששולמה לו (ובלבד שלא חלה הרעה במצב המוצר).
- היה פער בין המחיר המוטבע על המוצר למחירו בקופה, והעוסק דחה את בקשת הצרכן לשלם לפי המחיר המוטבע על המוצר.
- הצרכן ביקש אך העוסק לא תיקן קלקול במוצר במסגרת תקופה האחריות.
- העוסק הטעה את הצרכן בקשר למקום ההספקה ואחרי שהצרכן שב וביקש שמוצר או שירות יסופק לו למקום מסוים, העוסק לא סיפק את המוצר/שירות למקום שהוסכם;
- בעסקה לתקופה קצובה – למרות בקשת הצרכן להפסקת תשלומים, העוסק המשיך לחייבו לאחר מועד סיום העסקה או ההתחייבות או שלא מסר לצרכן הודעה כדין בקשר לסיום העסקה או ההתחייבות.
- בעסקה מתמשכת – הצרכן ביקש מהעוסק להפסיק לחייבו בתשלומים בגין העסקה, והעוסק המשיך לחייב.
- בעסקה מתמשכת – הצרכן טען שהעוסק גבה ממנו "סכום עודף" והעוסק לא השיב לו את מלוא סכום ההחזר המגיע לו לפי סעיף 13ד1 לחוק הגנת הצרכן (בתוספת הצמדה וריבית, הוצאות צרכן וכו')
- בעסקה שמערבת תשלום לעוסק בגין שירותים או טובין מפוקחים, נגבתה מהצרכן עמלה למרות שהצרכן ביקש שלא לשלמה
- בוטל הסכם רוכלות והעוסק לא השיב לצרכן את מה שקיבל מכוח ההסכם, למרות בקשת הצרכן
- בוטל הסכם מכר מרחוק או הסכם לרכישת יחידת נופש, והעוסק לא השיב לצרכן את החלק היחסי בעסקה כקבוע בחוק או לא ביטל את החיוב כמתבקש.
- בוטל הסכם לרכישת שירותי רפואה, והעוסק לא השיב לצרכן את החלק היחסי בעסקה כקבוע בחוק או לא ביטל את החיוב כמתבקש.
אוטובוס, זוטובוס (מכונה "מיניבוס"), מונית (בזמן שיש בה נוסעים), רכבת, תחנת אוטובוס מקורה, תחנה מרכזית (למעט בחדר שהוקצה לכך), תחנה ורציפי רכבת (למעט אזור שהוקצה לעישון בקצה הרציף), רכב נהיגה.
העישון אסור בחניונים מקורים או תת-קרקעיים הפתוחים לציבורים, עד לטווח של 10 מטר מהכניסה או היציאה לחניון (למעט בית מגורים שנמצא בטווח זה).
כן, ניתן לבצע שינויים לאחר הפקת התביעה. לאחר הפקת התביעה, ניתן לפתוח קריאת שירות בנושא "שינויים בתביעה לפני הגשה" ולתאר את הבעיה או השינוי המבוקש.