שאלות תשובות.

שאלות תשובות – לא בטוחים מאיפה להתחיל? ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר. דף זה ימשיך להתעדכן לאורך הזמן, אך בכל מקרה ניתן למצוא מידע יותר מקיף ומעמיק בעמוד המאמרים שלנו.

האם ניתן לקבל החזר אגרת פתיחת-תיק במקרה של ביטול התביעה הקטנה?

החזר אגרת פתיחת-תיק תלוי בשלב הדיוני. העיקרון המנחה הוא שבית-המשפט לא יורה על החזר אגרת פתיחת התיק אלא בנסיבות חריגות. הדבר גם תלוי בשלב בו נתבקש לבטל את התביעה (אם למשל כבר התקיים דיון, ספק רב אם בית-המשפט יורה על החזר האגרה). במסגרת הבקשה להחזר האגרה, על התובע לפרט את הנימוקים לכך ולתמוך במסמכים (ככול שישנם).

איך אדע מתי נקבע הדיון?

איך אדע מתי נקבע הדיון? מזכירות בית-המשפט צריכה לשלוח לצדדים הזמנה לדיון שייערך במועד שיקבע בית-המשפט. במקביל, תמיד ניתן לעקוב אחר הפרטים בתיק באמצעות מעקב מקוון באתר נט המשפט או דרך מרכז המידע של בתי-המשפט או דרך מזכירות בית-המשפט בו הוגשה התביעה. לרשימת מזכירויות בתי המשפט.

נקבע לי דיון במועד שאינו מתאים לי; איך אני יכול לשנות את מועד הדיון?

איך אני יכול לשנות את מועד הדיון? ככול שמי מהצדדים מעוניין לשנות את מועד הדיון (תאריך או שעה), עליו להגיש בקשה בכתב לשינוי מועד הדיון ובה לפרט את הנימוקים לשינוי המבוקש וגם לצרף אליה מסמכים רלוונטיים (ככול שהדבר דרוש).

אם למשל, במועד הדיון קבועה לתובע/נתבע חופשה בחו"ל, יש לציין זאת בבקשה בכתב שתוגש. על המבקש לתמוך את טענותיו בתצהיר ולצרף את המסמכים הרלוונטיים (למשל, כרטיסי הטיסה על שם המבקש וטופס הזמנת הטיסה).

כמה שופטים ידונו בתיק שלי?

שופט אחד ידון בתיק, אשר ייקבע לפי שיקול-דעת בית-המשפט (לא לפי בחירת הצדדים לתיק).

הגיע הדיון; איך להתנהג? מה ללבוש? מה להגיד?

קודם כול, לקחת נשימה עמוקה. אחרי שלקחנו:

להגיע בלבוש מכובד (לא מכנס קצר וכפכפים). להצטייד בתעודה מזהה (לכניסה), בעותק קשיח של כתב התביעה על נספחיו וכמובן להגיע לפחות רבע-שעה לפני השעה שנקבעה לדיון; תשתו קפה בקפיטריה, תרחרחו את האולם, תספגו את האווירה ותפיגו את המתח.

מהרגע שנכנסים לאולם (ורצוי גם כדרך-חיים), מתנהגים ופונים בכבוד לכול הנוכחים; מהנתבע, עובר-דרך הקלדנית ועד לשופט/ת. ההנחה שמי שצועק צודק, לא תופסת בבתי-משפט.

איך אני פונה לשופט/ת?

איך אני פונה לשופט? ליושב/ת בדין יש לפנות בגינון "כבודו/ה" ו/או "אדוני/גברתי" ובגוף שלישי. לדוגמה: אם אנו רוצים להזכיר לשופט שהוא נתן הוראות מסוימות באיזו החלטה שיפוטית, לא נאמר לו "אתה נתת הוראות […]" אלא "אדוני נתן הוראות […]". כשהשופט/ת פונה אליך או להיפך, יש לדבר בעמידה, בלשון מכבדת ובנועם (לא צריך לדבר בשפה גבוהה שמרגישה זרה לנו).

יש תיעוד לנעשה במהלך הדיון?

כן, הדיון מתועד. במעמד הדיון יושב/ת קלדן/ית שתפקידו/ה לערוך פרוטוקול. בבית-משפט לתביעות קטנות, אין צורך להקליד כול מילה של המתדיינים או השופט/ת אלא רק את עיקרי הדברים. מה גם שפעמים רבות השופט/ת רוצה לנהל דיון מחוץ לפרוטוקול כדי לנסות לראות איך אפשר לקדם את ההליך או להביא את הצדדים לפשרה.

הקלדנית תדפיס את הפרוטוקול בסוף הדיון לכן חשוב לגשת אליה בסוף הדיון כדי לקבל עותק. הפרוטוקול יהיה זמין לצפייה גם באזור האישי באתר "נט המשפט".

תוך כמה זמן ניתן פסק-דין?

בית-המשפט אמור ליתן פסק-דין תמציתי תוך 7 ימים ממועד הדיון האחרון, אבל זה לא תמיד עובד ככה. לעיתים בית-המשפט נותן פסק-דין כבר בסוף הדיון (במיוחד אם התיק נגמר בפשרה במעמד הדיון); לעיתים בית-המשפט מקדים ולעיתים מתעכב לא מעט.

לפי נתונים מטעם הרשות השופטת, אורך ממוצע של תביעה קטנה עומד על כחצי שנה (מרגע הגשת כתב התביעה ועד למתן פסק-דין).

האם אפשר להגיש ערעור על פסק-דין של בית-משפט לתביעות קטנות?

אין זכות מוקנית להגשת ערעור על פסק-דין של בית-משפט לתביעות קטנות. עם זאת, תוך 15 ימים ניתן להגיש בקשה למתן רשות ערעור לבית-המשפט המחוזי של מחוז השיפוט אליו משתייך בית-המשפט בו התנהל ההליך.

1 2 3 4

תפריט נגישות