מה ייחשב למוצר שונה או פגום? טענת "אי התאמה"
מוצר פגום הוא כינוי למצב של "אי התאמה". סעיף 11 לחוק המכר, התשכ"ח-1968 קובע כי אי-התאמה היא כאשר המוכר מסר לקונה מוצר שאינו מתאים למוסכם בין הצדדים; וביתר פירוט:
- נמסר רק חלק מהמוצר המוסכם. למשל: נמסרה רק הפלטה העליונה של פינת אוכל, בלי הרגליים שלה;
- נמסרה כמות גדולה או קטנה מהמוסכם. למשל: נמסרו רק 3 כסאות מסט ישיבה הכולל 4 כסאות;
- נמסר מוצר שונה או מסוג או תיאור שונה מהמוסכם. למשל: הוזמנו ספות בצבע שחור והתקבלו בצבע חום; או הוזמנו ספות בגודל X והתקבלו ספות בגודל Y;
- נמסר מוצר שאין בו האיכות או התכונות הדרושות לשימושו הרגיל או המסחרי או למטרה מיוחדת המשתמעת מן ההסכם. למשל: הוזמן מזרן אורתופדי והתקבל מזרן לא אורתופדי;
- נמסר מוצר שמבחינת סוגו, תיאורו, איכותו או תכונותיו, לא מתאים לדגם או לדוגמה שהוצגו לקונה, למעט מצבים בהם הוצג לקונה מוצר כאמור ללא קבלת אחריות להתאמה;
- מוצר שאינו מתאים מבחינה אחרת למוסכם בין הצדדים.
לשים לב! לפי סעיפים 3-1 לחוק, טענת אי-התאמה לא חלה על מוצרים שנמסרו בחינם. הטענה חלה רק על מוצרים שנמסרו תמורת מחיר או בעסקת חליפין.